Ikoničtí orli Mattoni se mění v umění
Za 20 let se pro mnohé stali symbolem české krajiny a nedílnou součástí míst, kde roztahují svá křídla. Nyní se Karlovarské minerální vody (KMV) rozhodly dát známé reklamní poutače ve tvaru orlů k dispozici umělcům jako prostor pro sebevyjádření. První dvě takto vzniklá díla už můžeme obdivovat u dálnice D1 poblíž Velkého Meziříčí. Jedno z nich navrhla světoznámá česká výtvarnice Míla Fürstová.
Symbol domova
Od roku 1998 instalovaly KMV v Česku 20 těchto reklamních poutačů. Podle průzkumů veřejného mínění dnes lidé Mattoni orly vnímají pozitivně, připomínají jim známá místa a milníky na cestě k domovu.*
K proměně prvního orla dostala příležitost Míla Fürstová, česká malířka a grafička dlouhodobě žijící v Londýně. Míla pracuje dnes už vzácně používanou technikou leptu a její grafika je charakteristická precizními detaily, které jako celek vytvářejí působivé obrazce. Její jedinečnou tvorbou se můžete pokochat třeba na obalu hudebního alba Ghost Stories britské skupiny Coldplay, jehož hlavní motiv křídel inspiroval KMV ke spolupráci s touto umělkyní.
„Orli Mattoni mě vždycky přitahovali jako surrealistický počin v krajině, který se dostává hluboko do podvědomí lidí, co ho na svých cestách míjí. Když při svých návratech z Anglie, kde již 20 let žiji, míjím na dálnici Mattoni orly, v duchu si říkám…“už jsem doma". Moje pojetí orla tedy vychází z tohoto silného pocitu návratu domů a do dětství,“ přibližuje své pocity Míla Fürstová.
Šance pro mladé talenty
Podobu druhého orla navrhla vítězka studentské soutěže Akademie výtvarných umění, Lucie Havlová, která porotě předložila několik návrhů rozehrávajících kompozici dopravních značek různých barev.
„Samotná dálnice je spojnicí, jež společnost propojuje v jeden celek. Je důležitou dopravní tepnou nejen u nás, ale i v Evropě. Můj návrh je inspirován právě dopravními značkami lemujícími tuto komunikaci. Odkazuje do dálky a symbolizuje vidinu budoucnosti. Můžeme v něm najít gesto nekončící kvality a pokračující tradice,“ dodává ke svému vítěznému návrhu Lucie Havlová.
Po přeměně orlů Mattoni v umělecká díla u dálnice D1 poblíž Velkého Meziříčí se transformace dočkali také dva na dálnici D5. Stejně jako v prvním případě jeden z nich zdobí kresba světově uznávané české grafičky Míly Fürstové. Na druhém můžeme vidět další vítězný návrh studentské soutěže AVU, jehož autorem je Jan Hladík.
„Návrh počítá s vtipem a zapamatovatelností. Zabývá se vstupováním člověka do krajiny. Může odkazovat k současnému využívání zemědělské půdy při průmyslové výrobě a některým negativním dopadům.“ Představuje myšlenku svého návrhu jeho autor Jan Hladík, student AVU
KMV tímto projektem navazují na svou dosavadní podporu výtvarného umění a budou v proměně svých velkoplošných orlů na umělecká díla pokračovat. Kromě známých umělců plánuje společnost i nadále spolupracovat se studenty vysokých škol, čímž poskytne mladým začínajícím umělcům příležitost být součástí změn ve veřejném prostoru.
*Např. podle průzkumu KANTAR z října roku 2017 mezi 500 respondenty má nadpoloviční většina lidí pozitivní a příjemné pocity, když orly vidí. A dokonce 40 % lidí by bylo líto, pokud by byli orli odstraněni, popřípadě by jim chyběli.
„S ohledem na poslední úpravu zákona o pozemních komunikacích jsme se rozhodli s dálničními orly jako naší reklamou rozloučit a zároveň jim dát šanci přetrvat i do budoucna, s nadějí na nový život v podobě uměleckých děl, která oživí krajinu“, říká Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu KMV. Poutače neponesou reklamní sdělení, logo ani komerční prvek. Díky tomu se budou moci i oficiálně změnit na umělecké dílo ve volné krajině.